donderdag 9 januari 2014

De organisatie van de productie

Nu ik een atelier en een winkel heb, moet ik aan de slag met de productie. Ik ben begonnen met het uitschrijven van het hele productieproces. Dat heb ik nog overgehouden uit mijn tijd als kwaliteitsfunctionaris. Of komt het door mijn autisme?

De handleiding gaat niet alleen over de techniek. Een groot deel van het boek is gewijd aan de theorie van Alexander over het scheppen van schoonheid.

Een stukje uit mijn "kwaliteitshandboek":

Boundaries

Het principe van Boundary betekent dat een rand om een vlak een flink volume moet hebben. Ongeveer gelijk in oppervlak aan het vlak dat de Boundary omsluit. Door de techniek heb je al een Boundary om elk stukje glas. De naad is in de orde van 4-10 mm. De stukjes glas in de orde van grootte van 10 tot 60 mm. Dit geeft meestal een redelijk goede Boundary.

Hiernaast zie je een rechthoek van 30 x 40 mm met een rand van 7 mm.

oppervlak vlak = 1.200 mm2

oppervlak rand = 1.176 mm2

Deze zijn ongeveer gelijk, dus dit is een goede Boundary.

Om een goede Boundary te vormen moet bij een groter stukje glas (bijvoorbeeld 60 mm), de naad dan ook dikker zijn. Dus bij een groot stuk glas gebruik je een bredere tape en laat je die verder oversteken op het glasoppervlak.

Naast de Boundary om een stukje glas moet je ook denken aan Boundaries op grotere schaal, zoals de lamp als geheel. Deze kan ook een Boundary hebben, bijvoorbeeld de laatste paar cm van de kap rondom de bulk van de kap.



Afbeelding 1. Boundaries van soldeer omvatten glasstukjes. Randen van nekjes vormen Boundaries rond het gat van de nek




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten